Eukonkannon MM-kisat

SONKAJÄRVEN  EUKONKANNON 22. MM-kisat

30.6.-1.7. 2017  Sonkajärvi

KOONTIA SOME / WEB

Pitkä kisaperinne saanut median huomiota

Sonkajärven Eukonkannon MM – kisahuuma nousee, ja paikkakunnalla valmistaudutaan jo 22. MM –kisan läpiviemiseen. Osallistujamäärä on täyttynyt sutjakkaasti ja juhannuksen jälkeen nähdään, tehdäänkö ennätys osallistujamäärässä.

Eukonkantohistoriaa ollaan tekemässä ainakin osallistujamaiden määrässä. Juhannusta ennen oli kilpailijoita ilmoittautunut sprinttiin ja MM kisaan 15 maasta. Kaukaisimmat eukkojensa kiidättäjät tulevat Australiasta, Kanadasta ja Yhdysvalloista.

****

Eukonkanto Oy:n toimitusjohtaja kulttuurisihteeri Eero Pitkänen kertoo myös paikan päälle tulevan TV – ryhmiä mm. Italiasta ja Singaporesta. Lisäksi jo talvikauden aikana on medialle laitettu kuvia tapahtumasta.

– Kansainvälistä mediaa saapuu tekemään usean päivän ajaksi ohjelmaa tapahtumasta, ja osa kuvaa eukonkannon tapahtuman järjestelyjä koko viikon. Kilpailuun on ilmoittautunut 48 paria, joten kiirettä kannattaa pitää ilmoittautumisen suhteen. Ylärajaa emme ole laittaneet, vaan tarvittaessa sitten lähtee samanaikaisesti aiempaa useimpia pareja, muistuttaa Pitkänen.

***

Eukonkannon maailmanmestariksi nousi viime vuonna ensimmäistä kertaa venäläispari. Voiton veivät Dmitri Sagal - Anastasia Loginova ja toiseksi sijoittuivat moninkertainen maailmanmestaruuspari Taisto Miettinen ja Kristiina Haapanen. Kolmanneksi nousivat edellisen vuoden mestaripari Ville Parviainen – Janette Oksman.

Eukonkannon joukkuekilpailun nopein oli sonkajärveläinen Team Serti. MM –Sprintin voitti jälleen Joni Juntunen ja Jaana Haavikko virolaisparin Janno ja Anu Sildin ollessa toinen.

***

Useissa TV -ohjelmissa ja myös eri maissa keväällä eukonkantoa esittelemässä käynyt lajin viisinkertainen maailmanmestari Taisto Miettinen valmistautuu hakemaan kisaparinsa Kristiina Haapasen kanssa voittoa. Pari saa vastaansa monia kovia haastajia niin kotimaasta kuin ulkomailta, joista kovimpiin voittajasuosikkeihin lukeutuvat yhdysvaltalaiset.

– Talvella tuli juoksuharjoitteluun pieni tauko, mutta tällä hetkellä kaikki hyvin ja ollaan valmiina kisaamaan MM-mitaleista. Kiirettä on pitänyt urheilun lisäksi talonrakentamisen ja eduskuntatyön kanssa, mutta Sonkajärvellä sitten ollaan kisaamassa ja tapaamassa tuttuja, Miettinen kertoo.

***

Eukonkannossa esiintyvät mm. Kari Vepsä ja Teemu Roivainen ja lauantaina Marita Taavitsainen ja Jonna Ortju & Lumottaret.  Pitäjämarkkinoiden teemana on ”Iloa lapsille – leikkimökkikylä”. Markkina-alueella on runsaasti oheisohjelmaa.

Joni Juntunen starttaa 22. kerran baanalle Jaana Haavikon kanssa

Sonkajärveläislähtöinen Joni Juntunen on osallistunut kisaan 21 kertaa ja hän odottaa kannettavansa Jaana Haavikon kanssa kisaviikonloppua mielenkiinnolla. Puolustettavana on kolmen edellisen vuoden sprintin mestaruus ja joukkuekisassa on tullut kuutena edellisenä vuotena voitto.  – – _  –

– Joukkueen kanssa on hiottu yhteishenkeä, kisapuvut ovat valmiiksi hommattu ja lähdetään luottavaisella mielellä kisaan. Talven aikana vaivanneet terveysongelmat estivät pitkän matkan harjoittelua, joten kunto on vähän arvoitus. Ainakin sprinttikisassa ollaan iskussa, Juntunen lupaa.

Pääkisaan pari on starttaamassa ehkä leikkimielellä.

– Kun nyt on 22. osallistumiskerta, niin putkea ei katkaista helpolla. Voipa olla, että meidät Jaanan kanssa nähdään tänä vuonna tavoittelemassa parhainten pukeutuneiden ja hauskimman parin tittelissä, arvuuttelee Joni Juntunen.

****

Pitäjämarkkinoiden teemana on ”Iloa lapsille – leikkimökkikylä”. Sonkajärven pitäjänmarkkinat näyttäytyy laajasti markkina-alueella: paikalla on markkinamyyjiä, käsitöitä, lähiruokaa, Eukonkannon historiaa Rosvo Ronkaisen rosvoleirissä, lapsille leikkimökkikylässä satuhahmoja ja puuhapaikka. Lisäksi Suomi 100 v. asenäyttely on pystytetty koulun juhlasaliin.

Eukonkannon kisoissa MM -sprintti on perjantaina klo 20, joukkuekisa lauantaina 1.7 klo 13 ja MM – pääkisa klo 15. Karaoken finaali alkaa lauantaina klo 11.

Uusitut sivut: www.eukonkanto.fi

Facebook: Wife Carrying World Championships